er zijn rond de 300 volken in indonesie de grootste en overheersende bevolkingsgroep zijn de Javanen Andere in aantal grote volken zijn Soedanezen de Maleiers en de Madoerezen
Andere volken in volkengroepen zijn bijv de Balinezen Batak Dajaks Papoea's Minangkabau en de Molukkers
De bevolking kende in 1899 in Nederlands'Indie 42 miljoen inwoners nu zijn het er 7 x zoveel
Wat ik probeer te begrijpen, is waarom Indonesië niet de Zuid-Molukse bevolking de ruimte/un eilanden geeft. Daar Indonesië uit meer dan 1000 eilanden bestaat.
Die paar eilanden kunnen toch niet zoveel uitmaken?
dat heeft nix met indonesie of het indonesische volk te maken..
maar zoals in elk deel van de wereld, mensen met macht die dat beslissen. om wat voor redenen dan ook
mensen met teveel macht zijn allemaal hetzelfde. of ze nou indo, amerikaan, rus of afrikaan zijn..
ik vind het ook heel erg voor wat de molukkers door de jaren heen hebben moeten doorstaan.
maar ik heb ook een schijthekel aan molukkers die alle indo's haten
Eens met wat je aan het einde zegt over Molukkers. Ze zijn m.i. respectloos behandeld en ze verdienen beter. Er zitten veel goede, leuke gasten tussen, maar helaas ook personen die het recht denken te hebben om neerbuigend jegens Indo's te doen. Misplaatst arrogant gedrag vertonen ipv trots op je afkomst uitdragen. Jammer en niet nodig. "Technisch gezien" lopen er trouwens veel Indo's rond die zich Molukkers noemen. Zal ik mij dan ook maar Javaan of Sundanees gaan noemen?
Als de Molukken zelfstandigheid krijgen willen andere eilanden het ook en valt indonesie uitelkaar. Maar de vraag is als men de zelfstandigheid zou krijgen wie gaat er dan regeren over de molukken? of over elk eiland appart? En tot nu toe is het alleen macht willen hebben om zichzelf te verrijken. En ja het is jammer dat er tussen alle bevolkingsgropen geen eenheid is. Dan zouden ze elkaar kunnen helpen tegen het onrecht wat er nu heerst in indonesie dus niet alleen de molukken. Het volk is naar mijn gevoel ook te nederig men zou wat meer met het hoofd en borst vooruit kunnen lopen en meer moeten kunnen afdwingen om indonesie uit de afgrond te halen..